Feestelijke verleidingen: hoe weersta je ze?

Feestelijke verleidingen: hoe weersta je ze?

De feestdagen zijn alweer in aantocht; dé tijd van overvloedige maaltijden, zoete lekkernijen en gezellige borrels. Als diëtist met een eigen praktijk in Rosmalen begrijp ik maar al te goed hoe uitdagend het deze tijd van het jaar kan zijn om vast te houden aan gezonde eetgewoonten.

Maar laten we eerlijk zijn, het is mogelijk om te genieten van de festiviteiten zonder je voornemens volledig overboord te gooien. In deze blog deel ik waarom het zo moeilijk is om de verleiding te weerstaan en geef ik je praktische tips om jezelf op het goede spoor te houden.

De psychologie van verleiding

Tijdens de feestdagen staan de sociale bijeenkomsten centraal en die gaan eigenlijk altijd gepaard met eten en drinken! Het wordt al snel als ‘ongezellig’ ervaren als je niet een hapje of drankje meedoet. Daarnaast wil ons oerbrein ook maar één ding en dat is nú plezier en genot ervaren. We zijn niet zo geprogrammeerd op het principe van de uitgestelde beloning en dat wordt tijdens die gezellige borrel ook vaak snel duidelijk.

Tips om de verleiding te weerstaan

1. Stel realistische doelen: verbied jezelf niet alles, maar maak bewuste keuzes. Kan je écht enorm genieten van bijvoorbeeld dat ene dessert? Dan geniet er ook van! Vind je de broodjes vooraf maar klef? Laat die dan vooral staan. Zo voorkom je het gevoel van ontbering. Jezelf alles willen verbieden werkt vaak juist alleen maar averechts.
2. Eet bewust: Neem de tijd om van elke hap te genieten en leg je bestek ook neer tussen de happen door. Door bewust te eten, herken je sneller het gevoel van verzadiging en zul je overeten sneller voorkomen.
3. Blijf actief: Blijf ook tijdens de feestdagen lekker bewegen. Het helpt bij de verbranding van de extra calorieën, maar herinnert je er ook aan om voor jezelf te zorgen. Moedig je gezin of gasten ook zeker aan om samen een wandelingetje te maken na de kerstbrunch en voordat jullie aan tafel schuiven voor een spelletje of op de bank ploffen voor die gezellige kerstfilm.
4. Plan vooruit: Een planning is key! Niet alleen met de feestdagen, eigenlijk het hele jaar door. Door vooruit te plannen en je eetmomenten in de basis al uit te schrijven zul je verleidingen makkelijker kunnen weerstaan. Bij een ander eten, maar voel je je bezwaard? Doe de gastheer of gastvrouw een plezier en geef aan dat je graag wilt helpen door ook een gerecht of een salade te verzorgen. Je zult zien dat het dankbaar wordt ontvangen.
5. Omring je met support: Deel je doelen met je vrienden en familie, zo kunnen ze je steunen in plaats van uit liefde aan te dringen op tóch dat schaaltje ijstaart of dat (extra) drankje.

Ik blijf de volgende quote leuk vinden en haal hem dan ook regelmatig aan: “je wordt niet te zwaar tussen Kerst en Oud en Nieuw, maar tussen Oud en Nieuw en Kerst”. En zo is het natuurlijk ook. Het is helemaal niet gek dat je jezelf wat extra’s gunt deze periode. Maar onthoud ook dat gezelligheid, genieten en samenzijn niet ten koste gaan van bewuste voedingskeuzes. Blijf gefocust op je doelen en wees ook trots op elke gezonde keuze, óf op elk bewust ‘geniet-momentje’, die je maakt tijdens deze feestelijke periode.

Samen op weg naar succes!

Je hoeft er echt niet alleen voor staan. Woon je in Rosmalen (of de omgeving hiervan), dan kun je wekelijks een weegafspraak bij me maken, waarbij ik jou optimaal ondersteun in het behalen van jouw doelen. Samen gaan we voor een blijvend resultaat. Woon je verder weg, dan is een online consult eveneens een goede oplossing om af te vallen. Neem vandaag nog contact met mij op en ontdek hoe deze methode jou kan helpen!

Neem nu nog contact op

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.
Diëtist Afvallen Rosmalen
Scroll naar boven